במחקר זה רצינו לקבוע את הנורמות לבדקית DEM בדוברי עברית ולבחון את השפעת כיווניות הקריאה על תוצאות הבדיקה
שם המנחה: ד"ר רחל אייכלר
הקדמה: מבחן DEM (Developmental Eye Movement ) הוא מבחן אשר בודק את תנועות העיניים הסקאדיות. לפי הספרות, רוב המחקרים מדווחים על שונות בנורמות בין השפות. במחקר זה בדקנו נורמות לבדיקת DEM בדוברי עברית והשווינו אותם לנורמות המקובלות באנגלית. בנוסף בדקנו את השפעת כיוון הקריאה על תוצאות הבדיקה.
שיטות: ילדים בריאים, בגילאי 6-13 דוברי עברית בלבד, עברו בדיקת חדות ראייה לקרוב (לפחות J1), בדיקה לשלילת פזילה לקרוב (CT ; xp4-1ep), בדיקת נקודת כינוס (,NPC לפחות 4/7) ובדיקת ראיית עומק (Randot; 20-40 soa). מבחן DEM בוצע פעמיים: עם ונגד כיוון הקריאה. השוואת תוצאת DEM בשני הכיוונים השונים ויחסית לנורמות המקובלות באנגלית בוצעה בעזרת מבחן טי. מבחן קורלציה בחן קשר בין הגיל לתוצאות DEM בשני כיווני הקריאה.
תוצאות: במחקר השתתפו 30 נבדקים (60% גברים) בטווח גילאים של 6-13 שנה ובגיל ממוצע של 9.6±1.8 שנים. בהשוואת DEM Ratio עם ונגד כיוון הקריאה התקבל יחס נמוך יותר באופן משמעותית עם כיוון הקריאה (1.43±0.44), מאשר נגד כיוון הקריאה (±0.3951,1. P<0.001). נמצאה קורלציה חיוביות חזקה בין תוצאות מבחן DEM עם ונגד כיוון הקריאה (p<0.00001, R=0.93). בנוסף, נמצא שאין הבדל ב DEM Ratio בדוברי עברית (0.441.43±) יחסית לנורמות המקובלות באנגלית (18±0.1.28, P<0.08).
מסקנות: כיוון הקריאה משפיע על תוצאות מבחן DEM, כנראה מכיוון שילדים מתורגלים בקריאה בשפת האם. בדומה לרוב השפות שנבדקו בספרות, נמצאה נטייה DEM Ratio גבוה יותר בדוברי עברית מאשר באנגלית, אך ללא משמעות סטטיסטית. ייתכן והגדלת המדגם תאפשר תוצאות משמעותיות בעתיד.