הרשמה אונליין
על המרכזכל מה שקורה

סמינר החוג להפרעות בתקשורת: איכות דיאלוג ותהליכי ויסות רגשי בשיח חינוכי אזרחי של סטודנטים על נושאים שנויים במחלוקת

הסמינר יתקיים במתכונת מקוונת. פרטי התחברות מטה. את הסמינר תעביר אפרת פירר.

תקציר הסמינר

במרחב הציבורי מתקיים שיח על נושאים אזרחיים במדיות שונות, דבורות וכתובות. שיח זה טעון ברגשות רבים. בשיח אידיאלי מסוג זה, מתרחשים תהליכים של בנית ידע משותף לצד מעורבות רגשית גבוהה, ולכן נדרשת יכולת לוויסות רגשות, כדי שהשיח יתנהל בצורה תרבותית. למרבה הצער, השיח המתקיים במדיות חברתיות רחוק מלענות על שאיפה זו. חוקרים קוראים לקיום שיח אזרחי מסוג זה בסביבות לימודיות, כדי להשיג שתי מטרות – למידת ידע אזרחי, וחינוך לניהול שיח. אך המציאות בשטח מראה כי מורים נמנעים מהכנסת דיונים מסוג זה לכיתה, מחשש לאיבוד שליטה על הדיון ולפגיעה באיכות השיח ובלמידה. כמו כן, מעט ידוע על התהליכים הרגשיים המתרחשים בסביבה של דיונים על נושאים אזרחיים שנויים במחלוקת.

במחקר שאציג נעשה ניסיון לבחון (1) האם למטען הרגשי היתה השפעה על איכות השיח (2) מהם הגורמים שעוררו רגשות באופן אישי ובאופן קבוצתי במהלך הדיון ו(3) באלו אסטרטגיות לוויסות רגשות השתמשו המשתתפים במצבים בהם המטען הרגשי בשיח היה גבוה.

אוכלוסיית המחקר כללה 94 סטודנטים עם שונות מגדרית, דתית ולאומית, אשר השתתפו בקורס בו למדו את כללי השיח הראוי, שמעו הרצאות בנושאים אזרחיים וחינוכיים ונדרשו לקיים לגביהם דיונים כתובים בקבוצות קטנות. בסיום הקורס, התבקשו הסטודנטים לבחור דיונים שהיו בעלי משמעות רגשית עבורם. הדיונים שנבחרו נותחו באמצעות סכמה לניתוח מהלכים דיאלוגיים בשיח (Hennessy et al., 2016), והושוו לדיונים שלא נתפסו כבעלי מטען רגשי משמעותי. לאחר מכן, אותרו רגעים בדיון שהכילו רגש ברמת הקבוצה. רגעים אלו נותחו באופן איכותני במטרה לאתר בהם אסטרטגיות שונות לוויסות רגשי.

ממצאי המחקר מראים כי ניתן לקיים שיח אידאלי טעון רגשית במדיה כתובה, לאחר הקניית כללי שיח למשתתפים. רגשות מתעוררים, הן בגלל נושא הדיון והן בגלל צורת ההשתתפות באינטראקציה במהלך הדיון. כמו כן ניתן לזהות מספר דגמי ויסות רגשי שהובילו לתוצאות שונות מבחינת תהליכי בנית הידע והמטען הרגשי האישי והקבוצתי שדווח.

לממצאים אלו חשיבות חינוכית ופדגוגית. ניהול דיאלוג על נושאים אזרחיים שנויים במחלוקת במרחב הכיתתי, שהוא מרחב ציבורי שקיימת בו הנחיה של מורה, יכול להביא לצד הלמידה של נושאים בעלי חשיבות אזרחית, גם לחינוך לוויסות רגשי, דווקא משום שהוא מעורר רגשות בתוך סביבה מתווכת ומלמדת, בה ניתן לעשות התערבות במקומות המתאימים. התנסות מסוג זה עשויה לחנך לוויסות רגשי מתאים גם במדיות כתובות ברשתות החברתיות.

התחברות להרצאה (באמצעות אפליקציית zoom)
דף הבית של החוג להפרעות בתקשורת