נשיא המכללה האקדמית הדסה, פרופ' ברטולד פרידלנדר, השתתף לאחרונה בכתבה גדולה בעיתון "מצב הרוח" אשר סקרה את השפעת הקורונה על האקדמיה.
מתוך דבריו של פרופ' פרידלנדר בכתבה:
"השנה האחרונה לימדה אותנו רבות ולמעשה הובילה את האקדמיה כולה להאיץ תהליכים ושינויים שהחלו באופן הדרגתי לפני הקורונה. המעבר ללמידה מקוונת יצר גם שינוי בפלטפורמה של הלמידה וגם השפיע על הפדגוגיה. אם בעבר מרצה כריזמטי היה מסוגל "להחזיק כיתה" במשך שעה וחצי, הפלטפורמה של הזום, אילצה גם את הכריזמטיים והמעניינים שביניהם לשלב אלמנטים נוספים שיכניסו עניין בשיעור, שיהפכו את הסטודנטים למשתתפים אקטיביים. אנחנו מעריכים שגם בשנה הבאה כאשר המוסדות האקדמיים יחזרו ללמד באופן מלא בקמפוסים, ההשפעות הללו כבר יחלחלו ומרצה לא יוכל להסתמך אך ורק על שיעור שבו הוא מדבר והסטודנטים מקשיבים, אלא יצטרך לשלב אלמנטים ושיטות הוראה שהופכות את הסטודנטים למשתתפים פעילים בשיעור.
ההתמודדות עם מבצע "שומר החומות" הושפעה באופן ישיר מכל מה שלמדנו בשנה החולפת בעקבות הקורונה. היכולת שלנו ללמד באופן כמעט מלא מרחוק ותוך זמן קצר כבר הייתה קיימת ועל כן ניתן היה לתת מענה לסטודנטים רבים שלא יכלו להגיע למכללה בשל המצב.
בסופו של יום, או יותר נכון של שנה, הקורונה עשתה טוב לאקדמיה וגרמה לה לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לפלטפורמות למידה ולשיטות הוראה. השנה הזאת הוכיחה שהאקדמיה יודעת לעשות שינויים משמעותיים בטווח זמן קצר ושהיא אינה שמרנית כמו שאוהבים לטעון כנגדה.
בכל הקשור ליכולות הוראה, הזום פתח אפשרויות שלא היו קיימות עד כה, לדוגמא: יכולת לחלק כיתה גדולה לקבוצות דיון בלחיצת כפתור, דבר שאינו אפשרי בלמידה פרונטאלית. היבט משמעותי נוסף הוא הנושא של למידה עצמית. אחד הכלים החשובים שאנחנו כמוסד אקדמי מנסים להנחיל הקרב הסטודנטים שלנו הוא היכולת שלהם להתפתח וללמוד לבד. העולם מתפתח בקצב מואץ ועל כן מדובר באחד הכישורים והכלים המרכזיים ביותר שכל סטודנט צריך לפתח במהלך שנותיו בלימודים. הלמידה בזום עודדה את הסגל האקדמי וגם את הסטודנטים להפוך את זה לחלק משמעותי מהלמידה.
החיסרון של הלמידה מרחוק הוא ההיבט החברתי. אין ספק שההיכרות בין הסטודנטים נפגעת כאשר כל אחד נמצא בביתו.
הזום הוא כלי לגיטימי אבל הוא אינו חזות הכל כפי שהיה בלית ברירה בשיאם של הסגרים. מכיוון שאני מאמין שתפקידו של מוסד אקדמי אינו מסתכם אך ורק בלימודים לתואר בלבד, ישנה חשיבות רבה למפגש בין אישי ובין קבוצות חברתיות שונות בתוך הקמפוס. מעבר לכך, חשוב לזכור שישנם תחומים רבים הנשענים על התנסות מעשית שאינה יכולה להתרחש במרחבי הזום, בין אם מדובר בבדיקות עיניים שעושה סטודנט לאופטומטריה או בדיקות שמיעה שעושה סטודנט לקלינאות תקשורת, סדנאות מעשיות בעיצוב תעשייתי וצילום או עשרות מעבדות במדעי הטבע שבהן מתנסים סטודנטים למעבדה רפואית, ביוטכנולוגיה ואיכות הסביבה.
השינויים כבר התרחשו ומתרחשים לנגד עינינו בשנה שחלפה ואם למדנו משהו מהתקופה הזאת, זה שאנחנו תמיד צריכים לשאול ולבחון את עצמנו, כיצד אנחנו יכולים להתקדם ולהשתפר ולא תמיד צריך לחכות שהמציאות תכפה זאת עלינו."