התערוכה 'סוקולוב קטן' משתמשת בגלריה עזריאלי כנקודת מפגש בין ציר ביוגרפי לבין ציר גיאוגרפי ובין זיכרון פרטי לבין זיכרון קולקטיבי. את הנקודה הראשונה על הציר מציבה מוניקה לביא המתעמתת עם ילדותה דרך צילומי אביה, חואן קרלוס פדרובסקי. צילומים אלה מתעדים אירועים מהמרחב הירושלמי כפי שחוותה אותו משפחתה שעלתה מארגנטינה לירושלים והתגוררה בה במשך שנה אחת בה פרצה מלחמת ששת הימים אשר שינתה את פני המדינה, העיר ואת חייה של לביא בתוך כך. בנקודת הזמן בה נפתחת התערוכה,  נתונה ישראל פעם נוספת במלחמה אשר נדמה כי תשנה לחלוטין את פניה.    

בשנת 1967 התגוררה משפחתה של לביא בשכונת השיכונים שמואל הנביא שנבנתה על  קו התפר בין ישראל לבין ירדן כמתרס אנושי מול האויב. האנשים שאכלסו את אותם מתרסים היו עולים חדשים ומפוני מעברות, בהם גם תושבי שכונת מוסררה, גם היא על קו התפר ושטח ההפקר שבין ישראל לירדן. 

בבית הספר סוקולוב קטן למדו ילדים משכונת שמואל הנביא ומוסררה, אשר מסמכים ארכיוניים מעידים כי רבות ורבים מתלמידיו לא המשיכו את לימודיהם העיוניים.   

הצילומים של חואן פדרובסקי, משרטטים מפת שיטוטים נמרצת של עולה חדש המחפש את דרך היציאה מהשיכון בו שוכן, וחוצה את מה שתיאר הסוציולוג יהודה שנהב -שהרבני בהתייחסו ל'שיכון' כמעטפת הפיזית המגבילה את החופש ואת הביטוי האישי והתרבותי של המתנה שניתנה לאזרח מידי הממסד. בשיטוטיו אחר חופש ותרבות, מגיע פדרובסקי שוב ושוב  למוזיאון ישראל ומחתים את גורל הבת: זה עתיד יהיה להיות מקום עבודתה הראשון בשדה האמנות הישראלי. 

מפת השיטוטים האורבנית פוגשת ונפרדת ממסלולים נוספים ואחרים של צלמים שפעלו על הציר הגיאוגרפי שעובר מרחוב הנביאים אל שכונת מוסררה והעיר העתיקה. הצלם אבשלום לוי מתעד את הפנתר השחור ראובן אברג'ל מדקלם שיר אהבה לשכונת ילדותו מוסררה ששינתה את פניה ללא היכר. בת עמי בנתור ואילנה הופמן, צמד סטודנטיות הלומדות בבית הספר מוסררה לאמנות וחברה, מביטות כיום אל ילדות וילדי העיר ירושלים כאשר הם משוטטים באותם הנתיבים בהם צולמה לביא הילדה. ויצחק ודוד סעד - צמד נוסף של הורה וילד ניצבים אל מול הזיכרונות של משפחת פדרובסקי מזווית הפוכה: צלמים מקומיים אשר צמחו בעיר ונותרו בה. 

מחקרים בתחום המפות המנטליות מבחינים כי לאינטראקציה חברתית ולגיל השפעה מכרעת על התפתחות המיפוי המנטלי. בנקודת הזמן העצובה בה מתקיימת תערוכה זו, אי אפשר שלא לתהות על תוכן המפות המנטליות של ילדי ישראל וילדי הנגב המערבי  (המוכר בפי רבים כעוטף עזה) בעתיד.  

טלי קיים ומוניקה  לביא

אוצרות התערוכה