אימהות והפייסבוק
אחת התקופות המורכבות ביותר בחיינו הבוגרים היא המעבר להורות. כמובן שרובנו מוצפים בתחושות של הישג, אהבה עזה וסיפוק, אבל הורים רבים, ובעיקר אימהות, עסוקים בשאלה – האם הם הורים טובים דיים והאם הם עונים על הציפיות של החברה מהם. נשים לרוב הרבה יותר שיפוטיות מגברים לגבי ההורות שלהן, ורבות מודדות את עצמן ביחס לסטנדרטים גבוהים, אידיאליים ולא מציאותיים של הורות. זהו מקור לרגשות של תסכול, אכזבה ואשמה. נשים רבות גם חשות בדידות לאחר המעבר להורות, ותחושות של חוסר אונים, חוסר ודאות ולעתים גם חוסר ניסיון.
רבות מהן מוצאות מפלט ברשתות חברתיות דוגמת הפייסבוק, שם הן יכולות להשתתף בקבוצות תמיכה, להכיר ולהתחבר עם אימהות אחרות, להתייעץ, לספר ולהחליף רשמים. אמהות טריות משתמשות בפייסבוק גם כדי ליצור ולחזק את הזהות האימהית שלהן, והן עושות זאת, בין השאר, על ידי השוואת תפקודן האימהי לזה של אחרות. כדי לחזק את ביטחונן האימהי ואת הזהות שלהן כאם הן מעלות פוסטים שקשורים להורות שלהן וכן תמונות רבות של העולל החדש.
במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Sex Roles בדקו פרופ' Sarah J. Schoppe-Sullivan ועמיתיה מאוניברסיטת אוהיו מדגם של 127 אימהות טריות שפרסמו בפייסבוק במטרה לבדוק את ההשפעות הפסיכולוגיות של השימוש בפייסבוק על אימהות. מחקר זה היה מחקר המשך למחקרם של פרופ' שופ-סאליבן, פרופ' Mitchell K. Bartholomew ועמיתיהם שבדק יותר מ300 הורים טריים. הבחירה ברשת החברתית פייסבוק היתה בשל השימוש ההולך וגובר של אנשים בכל העולם בה, מספר העומד כיום על שני מיליארד משתמשים פעילים בחודש.
המחקרים הללו הראו שנשים רבות שהופכות לאימהות מגבירות את תדירות השימוש שלהן בפייסבוק. רוב האימהות שנחקרו ביקרו בפייסבוק על בסיס יומי, וכשליש מהן עדכנו אותו על בסיס שבועי. 98% מהאמהות הטריות העלו תמונות של התינוק הטרי שלהן, רובן כבר במהלך השבוע הראשון שאחרי הלידה. 64% מהאימהות גם עדכנו את התמונה אחת לחודש. 80% מהאימהות שהעלו תמונות של תינוקותיהן – שילבו אותן בזמן זה או אחר בתמונת הפרופיל שלהן. האקט של הצגת התינוק בתמונת הפרופיל נמצא כקשור קשר הדוק לזהותה של האישה, מאחר שמה שהאישה למעשה משדרת כשהיא עושה זאת הוא – עכשיו אני אמא, והילד הוא חלק מרכזי בזהות שלי.
המחקרים מצאו שנשים שנוטות יותר להציג את הילד בתמונות הפרופיל שלהן וכן לכתוב פוסטים הקשורים לאימהות שלהן הן לרוב נשים שעסוקות בחיזוקים חיצוניים לזהות האימהית שלהן ואשר מאמינות שהחברה מעמידה בפניהן סטנדרטים גבוהים להורות.
המחקרים מצאו מתאם בין תכיפות הביקור בדף הפייסבוק של האימהות ועדכונו לבין רמות החרדה שלהן. אחד הממצאים המרכזיים הוא שנשים שחשבו שהחברה מצפה מהן להיות אם מושלמת והזדהו מאוד עם הזהות האימהות שלהן – הן גם אלה שהכי התרגשו והושפעו מהתגובות לפוסטים שהן פרסמו. הן חשו אכזבה מרה כשלא קיבלו מספיק לייקים או תגובות לתמונות של התינוק הטרי, או כשהתגובות לא היו כפי שהן ציפו. אימהות אלה, שהיה מאוד חשוב להן האישור והתיקוף החברתי לאימהות שלהן – סבלו גם יותר מאימהות אחרות מסימפטומים של דיכאון בהקשר לפעילות שלהן בפייסבוק.
אם אשה מפרסמת בפייסבוק כדי לקבל חיזוק שהיא מתפקדת טוב כאמא והיא אינה מקבלת מספיק לייקים כפי שהיא ציפתה או מספיק תגובות חיוביות – זו עלולה להיות בעיה בשבילה, טוענת פרופ' שופ-סאליבן, שערכה את המחקר. היא גם מוסיפה ואומרת כי אם נתחשב בעובדה שהמחקר בדק רק נשים משכילות בעלות קריירה, שיש להן גם מקורות תמיכה ומשמעות אחרים, הרי שנגיע למסקנה מרחיקת לכת עוד יותר - נשים שנשארות בבית לגדל את הילדים עלולות להיפגע אף יותר מהתגובות החברתיות בפייסבוק.
עצות לאימהות
- המסר של המחקרים הוא שהשימוש בפייסבוק עלול לעתים להזיק. הוא נחמד וחיובי כעיסוק קליל, אך אם את אישה שמחפשת אישור חברתי לכך שאת אמא טובה ומאוד רגישה לתגובות – עדיף ורצוי לצמצם את השימוש בו.
- חשבי פעמיים לפני שאת מעלה פוסט אישי ואינטימי על התינוק שלך או עליך כאם. אם את יודעת שתספרי כל לייק או תיעלבי מכל תגובה שאינה חיובית – עדיף שלא תעלי.
- חשבי גם אם ומתי את רוצה להעלות תמונה של התינוק החדש. אם את חוששת שתיפגעי מכמות לא מספקת של לייקים ותגובות נלהבות – אולי כדאי להמתין עם זה.
- נסי למצוא עוד מקורות של תמיכה מלבד הרשתות החברתיות – עדיף במציאות הלא-וירטואלית.