הרשמה אונליין
על המרכזכל מה שקורה

איך שינה הפייסבוק את הדרך שבה אנו יוצרים קשרים?

ד"ר יצחק אלפסיהרשתות החברתיות שינו את האופן בו אנו מספקים את אחד הצרכים האנושיים הבסיסיים ביותר – קשר. עד לפני זמן לא רב, כדי להיות בקשר עם מישהו, היינו צריכים לפגוש אותו, להביט לו בעיניים, להאזין לטון הדיבור ולחוש את שפת הגוף בה הוא פונה אלינו. כיום אנו מנסים להביע את מגוון הרגשות המתעוררים בקשר בינאישי באמצעות מילים כתובות וסמלים מאוירים ("אימוג'ים"). אבל האם השינוי באופן בו אנו מתקשרים האחד עם השני הוביל גם לשינוי בצרכים אותם אנו מבקשים לספק באמצעות הקשרים שלנו עם האנשים סביבנו? 

ההתנהגות ברשת החברתית היא מראה של העולם האמיתי

על השאלה הזו ניסיתי לענות במחקר שערכתי יחד ד"ר אלדד רום מהמכללה למנהל והתפרסם בכתב העת Journal of Psychology and Psychotherapy Research. מתוצאות המחקר עולה כי האופן בו אנו מתנהגים ברשתות החברתיות קשור באופן ישיר לחוויה שלנו בקשרים בינאישיים ב"עולם האמתי", ושלטיב הקשר שהיה לנו עם הדמויות ההוריות בילדות יש השפעה משמעותית על כך.

מי שחווה בילדותו התקשרות לא בטוחה ידרוש הרבה "לייקים" בפייסבוק

על-פי הנתונים שנאספו מקרב 190 משתמשי פייסבוק שהשתתפו במחקר, מי שקשריו הבינאישיים מאופיינים בחשש מדחייה כתוצאה מכך שחווה התקשרות לא בטוחה לדמויות ההוריות בילדות, יבטא בפייסבוק התנהגות המאופיינת בדרישה מוגברת לתשומת לב וחיבה. משתמשים אלו העידו כי הם נעשים כועסים ומתוסכלים במידה והחברים שלהם בפייסבוק לא מראים עניין במה שהם מפרסמים, שהם נזקקים להרבה אישורים (באמצעות "לייקים", שיתופים ותגובות) לכך שהתוכן הם מפרסמים אטרקטיבי ומעניין, ושהם משתמשים בפייסבוק על מנת לחלוק חוויות אישיות ולקבל תמיכה רגשית. 

כפתור ה"לייק" בפייסבוק. תמונה מתוך פליקר

ככל שאתה צעיר יותר כך אתה מעוניין בתשומת לב מוגברת בפייסבוק

ממצאים מעניינים נוספים שעלו מתוך המחקר הם לגבי הקשר בין גיל לבין אופי השימוש בפייסבוק: ככל שהמשתמשים היו צעירים יותר, כך הם העידו יותר על התנהגות המאופיינת בדרישה מוגברת לתשומת לב וחיבה ועל שימוש בפייסבוק לצרכים רגשיים-חברתיים. לעומתם, משתמשים מבוגרים יותר העידו כי הם מעדיפים לא לחשוף את רגשותיהם בפייסבוק וכי הם נמנעים מלשתף נושאים אישיים. 

דפוסי התנהגות ברשתות חברתיות נועדו לשמש צורך אנושי בסיסי

תוצאות המחקר מעידות על הרלוונטיות של תיאוריות פסיכולוגיות בהבנת דפוסי התנהגות ושימוש ברשתות חברתיות, ומרמזות כי אנו משתמשים בהם על מנת לספק צרכים אנושיים בסיסיים, כגון: אישור וקבלה על-ידי אחרים ותמיכה רגשית מצדם.

* ד"ר יצחק אלפסי הוא פסיכולוג חברתי, מרצה בחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה ירושלים, יו"ר בית"ר נורדיה לשעבר וממייסדי המועדון.

לדף הבית של החוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה