החרדים לשעבר כובשים את המסך
אם נדמה לכם שבשנים האחרונות אתם רואים יותר ויותר דמויות של חרדים ודתיים לשעבר על מסך הטלוויזיה שלכם, אתם ממש לא טועים. ז'אנר סדרות הדתיים כמו "סרוגים", שטיסל, כיפת ברזל ושאבבניקים, כבשו את המרקע הישראלי בשנים האחרונות ונתנו מקום של כבוד בפריים טיים הישראלי לחובשי הכיפות הסרוגות ולציבור החרדי.
העניין החילוני ההולך וגדל בציבור זה קיבל הצצה וסיפוק רב מחלק מסדרות אלו שגוללו את המחלוקות, הקשיים ועולמם החברתי, דתי ותרבותי של הדתיים והחרדים בישראל, תוך התייחסות, מועטה בדרך כלל, גם לאלו שעזבו את העולם הדתי.
בסדרה סרוגים היתה זו הודיה שחזרה בשאלה, בכיפת ברזל יונתן אחיה של אלישבע ואליהו נוימן, בן דודו החרדי של יענקי, ששניהם היו עם רגל וחצי בעולם החילוני ובסדרה שאבבניקים ההתכתבות עם העולם החילוני הייתה בולטת במיוחד, בעיקר עם ידידתו החילונית של בחור הישיבה דניאל לסרי .
פיק נוסף של השתלטות החרדים לשעבר על המסך התקיים לאחרונה עם כניסת שני דיירים לבית האח הגדול, שניהם חוזרים בשאלה שנטשו לחלוטין את העולם החרדי. ישראל אוגלבו ותמי מונטג הביאו שוב את החרדים לשעבר ללב לבו של הפריים טיים הישראלי והחילוני והגישו שוב את עולמם המורכב והלא פשוט של החוזרים בשאלה מהעולם החרדי.
בקבוצת פייסבוק של חוזרים בשאלה שאל לא מזמן חרדי לשעבר, כיום חילוני, את השאלה הברורה מאליו לכל ישראלי ממוצע, לאחר שחברה לעבודה הזמינה אותו לחתונה של הבת שלה. "מה לתת, כמה להביא בחתונה חילונית?" תהה הבחור שרגיל לאולמות האירועים החרדים שבהם תמורת קומקום חשמלי לזוג הצעיר תקבל רבע עוף מכובס עם קוקה קולה מייד אין ישראל.
שאלה פשוטה זו מדגימה וחושפת אותנו לכך שהקושי של החרדים לשעבר להשתלב בחברה החילונית הוא גדול וקשה. הבנת התרבות, השפה והנורמות החברתיות הברורות לכולנו הם עולם ומלואו רווי בשאלות עבור יוצאי המגזר החרדי ועצם הבאתם למסך של כולנו היא דרך חשובה וטובה להבין את מצוקותיהם ולסייע בעדם להשתלב טוב יותר בחייהם החדשים ובחברה הישראלית.
מסע ההישרדות של ישראל אוגלבו כפי שהוא עצמו הציג בפרק השלישי של האח הגדול מדגימה את כאבו הגדול של החוזר בשאלה. הזניחה הדו צדדית שלו את העולם החרדי מחד, וזריקתו לחלוטין של החוזר בשאלה מצד העולם החרדי מאידך, גורמים למסע ההישרדות הזה, במיוחד בגילאי העשרה, להפוך למסוכן במיוחד ויש לו השפעות גם על חייו הבוגרים של החוזר בשאלה.
חילופי הזהויות, הזניחה הטוטאלית של החיים הקודמים והפיכה לחילוני גמור, אלו הם רק חלק מהכלים בעזרתם החליט ישראל להתמודד, בעודו נער שנאלץ לחיות ברחוב לאחר עזיבת משפחתו החרדית ואורח חייו החרדי. כמוהו ישנם, במיוחד בירושלים, נערים ונערות רבים המוצאים עצמם בתחתית החברה רק משום שרצו לצאת מהעולם בו הם חיו.
בשיחה בינו לבין תמי עולה דרך התמודדות עם החברה החילונית ששואלת את השאלות שרבים מהחוזרים בשאלה היינו מוותרים עליהם. איפה היא הייתה בצבא? איך יש לך כבר ילד? מה מקור השם שלך וכו' הם ניואנסים קטנים שבהם נתקלים החוזרים בשאלה בבואם במגע עם החילונים. אלו מצדם, כסקרנים אמיתיים, חוקרים ושואלים על העולם החרדי אך החוזר בשאלה לרוב לא מעוניין לחזור לשם ולנבור בעברו.
תמי, בתה של אסתי וינשטיין שעלתה לכותרת לאחר שנמצאה מתה וסיפור חייה על עזיבת חסידות גור והקשיים הרבים שעברה הפך לספר, הוכנסה לבית האח הגדול לא בכדי. סיפור חייה ומותה של אמה הוא מראה לקשיים רבים שחוות נשים היוצאות בשאלה ומותירות אחריהן פעמים רבות גם את ילדיהן שלא ניתן להוציאם מחזקת האב. אסתי הפכה לסמל ובתה תמי ממשיכה להפיץ את סיפורה הטרגי של אישה שעברה התעללות מינית ונפשית וכל רצונה היה להיות חופשית. דיירי "האח הגדול" גם הרגישו צורך לערוך לה בבית המדובר במדינה טקס אזכרה והחדיר את סיפורה של חסידת גור לשעבר ששמה קץ לחייה ללב הפריים טיים.
הכניסה ללבבות הציבור הישראלי הרחב עובר לא פעם דרך מסכי הטלוויזיה והריאליטי, טוב ונכון עשו מלהקי האח הגדול שבחרו להביא נציגות משמעותית של חרדים לשעבר אל הסלון של כולנו.
* אשר סוזין הוא מרצה בחוג לתקשורת ופוליטיקה במכללה האקדמית הדסה ירושלים