כיצד ניתן לתקשר עם אנשים לקויי שמיעה?
תקשורת כוללת לפחות שני אנשים: הדובר והמאזין. מה קורה בתהליך התקשורת כאשר המאזין הוא לקוי שמיעה? בישראל חיים כ- 680 אלף לקויי שמיעה בדרגות שונות (סקר חברתי,ישראל 2015). אתם וודאי מכירים אנשים כאלה: בני משפחה, חברים, או עמיתים לעבודה, ואולי גם ניתקל באדם עם לקות בשמיעה סתם ברחוב כשישאלו שאלה, או כנותני שירות במקומות ציבוריים.
אוכלוסיית לקויי השמיעה אינה עשויה מקשה אחת, אלא ישנן דרגות לקות שונות ואין דומה קושי בתקשורת של בעל לקות קלה לזה של בעל לקות עמוקה. בעלי הלקות הקלה והבינונית יתקשרו בעיקר דרך חוש השמיעה. בירידות בדרגות חמורות יותר יתוסף לתקשורת גם חוש הראיה- קריאת תנועות השפתיים בנוסף לחוש השמיעה, כשחוש השמיעה פגוע עד כדי כך שאינו יכול לשמש לתקשורת, משתמשים בחוש הראיה בלבד- קריאת שפתיים ושפת סימנים.
ישנם טיפים שיכולים לשמש אותנו בתקשורת עם ליקוי שמיעה, ללא קשר לדרגת הלקות:
- תשומת לב: קבל את תשומת הלב של המאזין לפני שתתחיל לדבר כדי שיתמקד בך. נסה לומר את שמו של האדם, או לגעת בזרוע שלו
- קשר עין: ודא שאתה עומד פנים מול פנים עם המאזין. שמירה על קשר עין תעזור לו להתמקד במה שאתה אומר. קריאת שפתיים והבעות פנים ממלאות תפקיד גדול בתקשורת.
- דבר באופן טבעי וברור: אל תצעק, צעקות עלולות לעוות את צלילי הדיבור, דבר במהירות רגילה וללא הגזמה בתנועות הפה. מומלץ לעצור מידי פעם כדי לוודא שהוא הבין מה שאמרת עד כה.
- המנע מפעילות בפה תוך כדי דיבור: אם אתה אוכל, לועס או מעשן תוך כדי דיבור , הדיבור שלך יהיה קשה יותר להבנה (גם זקן ושפם מקשים)
- נסח מחדש ביטויים לא מובנים: השתמש במילים שונות כדי להקל על הבנת המסר שלך. שאל שאלות מובילות וודא במהלך השיחה שהמסר שלך עבר.
- הימנע מרעש רקע מופרז :רעש רקע יכול להקשות על הבנת הדיבור. כדאי לכבות את הטלוויזיה או הרדיו ולהתרחק מאזורים רועשים. אם אתם בסביבה חברתית, נסו למצוא מקום שקט לשבת. בתקשורת רבת משתתפים יש לדבר "אחד אחד" לפי תור ולא כולם יחד.
- תאורה: חשוב שתהיה תאורה טובה שלא מסנוורת את המאזין.
- צפה בשפת הגוף של המאזין: אם שפת הגוף מראה סימנים של בלבול או של חוסר הבנה אפשר לשאול בעדינות אם הבין
- דבר אל האדם: גם אם המאזין שלך מתקשר באמצעות מתורגמן לשפת סימנים, הקפיד לשמור על כיוון עיניך ודבר ישירות אל המאזין שלך ולא אל המתורגמן. זה אולי נראה מוזר בהתחלה, אבל המתורגמן הוא כלי כדי לעזור למאזין לתקשר.
- סבלנות: תקשורת עם אדם לקוי שמיעה היא מאמץ משותף ודורשת שיתוף פעולה משני הצדדים.
הנקודה החשובה ביותר היא ליצור קשר עם לקוי השמיעה, כדי שהוא יאמר לנו אילו דברים יכולים לעזור לו בתקשורת, ולמה הוא זקוק, מבין כל האפשרויות, כדי לתקשר בצורה המיטבית. כך ניתן לאוכלוסיה זאת את מירב הסיכויים להשתלב בחברה במידה מקסימלית ולשפר את איכות חייהם.
* ד"ר רונית פרינר וד"ר רחל פרנקל הן קלינאיות תקשורת, מרצות בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה י-ם. לרגל יום השמיעה הארצי (6.3), יקיים החוג להפרעות תקשורת במכללה בדיקות סינוני שמיעה לקהל הרחב ביום ה, ה-8.3.