מחקר של סטודנטים בחוג למדעי איכות הסביבה במכללה מצא כי חל שיפור בריכוזי מזהמי אוויר שנמדדו ברציפי העלייה לאוטובוסים בתחנה המרכזית בירושלים. בתחנה עוברים מידי יום כ-60,000 איש. התחנה, שבנויה כמתחם סגור מאופיינת ברמות זיהום אוויר גבוהות וחריגות מתקני הסביבה, במיוחד באזור רציפי העלייה לאוטובוסים. הסיבה לכך היא אוורור לקוי הגורם להצטברות מזהמי אוויר, הנפלטים ממנועי האוטובוסים במתחם הרציפים.
טל קושניר ואילן שפיר, שני סטודנטים מהחוג למדעי איכות הסביבה במכללה האקדמית הדסה ירושלים, בחנו במסגרת פרויקט הגמר שלהם את המגמות השנתיות של ריכוזי מזהמי האוויר במבנה התחנה המרכזית בירושלים בין השנים 2014-2017. בתקופה שבין 01/05/2014 ועד ל- 31/08/2017. המחקר התבסס על נתונים מתחנת הניטור הניידת הממוקמת באחד מרציפי האוטובוסים העמוסים ביותר ועל נתוני תחנת הניטור הכללית, שממוקמת על גג התחנה המרכזית. ריכוזי המזהמים הנמדדים בשתי תחנות אלו מדווחים בזמן אמת למערך הניטור הארצי – מנ"א.
המחקר נערך בהנחיית ד"ר דפנה אלפר סימן טוב, מרכזת בכירה לאיכות אוויר במחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה וד"ר גאולה שרף, ראש החוג למדעי איכות הסביבה במכללה האקדמית הדסה, ירושלים.
אילן שפיר התראיין אודות פרויקט הגמר לרדיו ירושלים: "התמקדנו בשני מזהמים עיקריים, תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים. במשך 4 השנים חריגות תחמוצות החנקן עמדו על 65% מהמדידות. בשנת 2017 עצמה רק 35% מהמדידות חרגו. הסיבה לכך היא שהמשרד להגנת הסביבה דרש לייעל ולשפר את מערכות האוורור ברציפים. הבעיה העיקרית של התחנה המרכזית בירושלים נובעת מהעובדה שהיא בנויה כמתחם סגור ואין בעולם כמעט תחנות כאלה, הרוב בנוי כמתחם פתוח".
לקריאת ידיעה בנושא בעיתון "ידיעות ירושלים" (19.1.2018)
לקריאת ידיעה בנושא באתר "סרוגים"