במסגרת פרויקט חדש שיזמנו כאן, במכללה האקדמית הדסה, סטודנטים ותיקים יחנכו סטודנטים חדשים שפוגשים לראשונה את החיים האקדמיים באופן שונה לחלוטין מזה שזכו לה הסטודנטים הוותיקים שהחלו את שנות לימודיהם בקמפוס באופן מלא ואף למדו את הסמסטר האחרון במתכונת של למידה מרחוק.
נגיף הקורונה, ששינה את מציאות החיים שלנו, השפיע משמעותית על הסטודנטים בישראל ובעולם בכלל. לא זו בלבד שהנגיף פגע ביכולת התעסוקתית שלהם, הלימודים שלהם השתנו מקצה לקצה והדבר לא היה פשוט.המוסדות האקדמיים נאלצו כרעם ביום בהיר להפוך את רוב הקורסים הפרונטאליים לקורסים מקוונים וגם בהמשך סמסטר ב' כאשר היו הקלות מסוימות, ניתן היה להחזיר אך ורק חלק מהפעילות לקמפוס ובאופן מצומצם.
הלמידה מרחוק הובילה לקשיים רבים בקרב הסטודנטים - קשיים אקדמיים, נפשיים וחברתיים ולקראת שנת הלימודים החדשה, המציאות האקדמית לא הולכת להשתנות מקצה לקצה. גם בשנה הקרובה הלמידה מרחוק עומדת להיות במרכז, לפחות כל עוד אין שינוי משמעותי בהנחיות של משרד הבריאות.
אם חשבנו שלסטודנטים היה קשה בשנה שעברה, תארו לכם, מה יעבור על הסטודנטים החדשים שעושים את צעדיהם הראשונים באקדמיה מיד לאחר החגים. הם, בניגוד לסטודנטים הוותיקים לא חוו אפילו שגרת לימודים רגילה בקמפוס ועתה, הם ייאלצו לצלוח את הקשיים של תחילת הלימודים יחד עם הקשיים של למידה מרחוק.
במכללה האקדמית הדסה, כמו במוסדות אקדמיים אחרים נערכים לשנת הלימודים הקרובה ולשילוב בין למידה מרחוק ללמידה פרונטאלית מצומצמת בקמפוס. יתרה מזאת, במכללה בנו מערכות לימודים אקדמיות שנותנות עדיפות להגעה של סטודנטים שנה א' לקמפוס, זאת על מנת לאפשר להם לחוות אותו ולהכיר את חבריהם לספסל הלימודים ככל הניתן.
עם זאת, חלק משמעותי מהלימודים עדיין הולך להיעשות במתכונת של למידה מרחוק ולפיכך החליטו בדיקנט הסטודנטים של המכללה ליזום את פרויקט רחוקרוב - פרויקט חונכות שבו סטודנטים ותיקים ילוו את הסטודנטים החדשים ויסייעו להם לעשות את הצעדים הראשונים במכללה.
כל סטודנט ותיק יהיה אחראי על 15-20 סטודנטים חדשים ויקיים איתם שיחות ומפגשים מקוונים - באופן אישי ו/או קבוצתי על בסיס שבועי. בתפקידם כחונכים, הסטודנטים הוותיקים יהוו כתובת לשאלות ולמתן מידע חשוב, יתווכו בינם לבין היחידות השונות במכללה, יתנו עצות וטיפים מניסיונם כסטודנטים בכלל וכסטודנטים שחוו למידה מרחוק בפרט. הם יחזקו ויעודדו, כל זאת במטרה להקל על הקליטה במכללה במצב נוכחי זה בו נכפה ריחוק מהסגל ומעמיתיהם ללימודים.
החונכות תתחיל כשבוע-שבועיים לפני תחילת הלימודים ותימשך לאורך כל הסמסטר הראשון. במכללה ייבחנו את הפרויקט במשך כל הסמסטר ובהתאם להתפתחויות ולתוצאות ייבחנו את האפשרות להאריך אותו עד סוף השנה.
במכללה פרסמו קול קורא ראשוני לפרויקט וכבר 135 סטודנטים ותיקים הביעו נכונות לקחת חלק ביוזמה. המכללה מציעה מלגה בגובה 1000 ₪ לכל סטודנט/חונך, זאת מתוך אמונה בחשיבות הפרויקט לכניסה חלקה של הסטודנטים החדשים ללימודים במציאות המורכבת בה אנו חיים.
פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסה: "אנחנו גאים באופן שבו הסתגלנו להוראה מרחוק וכהכנה לשנת הלימודים הבאה הבנו שיש לתת מענה מיוחד לסטודנטים החדשים, לייצר להם רשת חברתית תומכת של סטודנטים למען סטודנטים, זאת בנוסף למעטפת שהסגל האקדמי מעניק להם".
דף דיקנט הסטודנטים במכללה האקדמית הדסה
כתבה ב- Ynet על הפרויקט ב״חדשות האקדמיה״