התפשטות נגיף הקורונה הגבירה את התפשטות ה"פייק ניוז" סביב הנגיף, החל מהאשמה של קבוצות כמו חרדים, ערבים ופליטים ועד לתיאוריות ה-G5. הרשתות החברתיות ובמיוחד קבוצות הפייסבוק והווטאסאפ טובעות במידע שקרי שלעתים יכול להיות מסוכן. גם עתה לאחר שהשיא של הגל הראשון נמצא מאחורינו, ידיעות הכזב לא מפסיקות להופיע ברשת וכמובן שהפייק ניוז אינו נחלת הקורונה בלבד. לאחרונה אפילו הועלו האשמות שקריות ואנטישמיות ברשת שהתנועה הציונית ומדינת ישראל אשמה ברצח ג'ורג' פלויד. 

כדי לעורר מודעות לנושא ולנסות לתת לגולשים כלים מסוימים לזיהוי פייק ניוז ובעיקר כדי למנוע הפצה לא אחראית של הידיעות הללו, פתחה חברת Conntix שמקדמת שיח בונה ותקשורת יעילה ברשתות החברתיות יחד עם קרן פרידריך נאומן, בקמפיין דיגיטלי שמטרתו לעודד חשיבה ביקורתית והתנהגות אחראית דרך חינוך לאוריינות דיגיטלית. 

אריק סגל, הבעלים של החברה, מומחה לחדשנות דיגטלית ומרצה בתחומים אלו בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה מסביר: "הרציונל מאחורי השיטה הזו היא שקביעת מה "אמיתי" ומה "לא אמיתי" נשארת בעיניי הקורא, לכן האמצעי היעיל ביותר שאפשר לעשות הוא להטמיע בקוראים עקרונות לחשיבה ביקורתית והתנהגות אחראית ברשת. הקוראים צריכים לאמץ את האינסטינקט לשאול עצמם שאלות כשהם נתקלים בפרסומים ברשתות החברתיות ואז להחליט - אם לא בטוחים ויש ספק שהתוכן לא אמיתי לא משתפים ונמנעים משיתוף מידע שקרי".

סיסמת הקמפיין היא #לא_בטוחים_לא_משתפים! והוא כולל 4 סוגי מודעות ב-4 שפות (עברית, אנגלית, רוסית, ערבית) ומופץ גם בקמפיין ממומן מטורגט בפייסבוק ובאינסטגרם וגם בהפצה אישית דרך מובילי קהילות בפייסבוק, בטוויטר, בלינקדאין ובווטאסאפ. עד כה הנתונים מלמדים על חשיפה ל כ-250,000 איש בפייסבוק ובאינסטגרם ועניין שהציבור גילה גם בשיתוף וגם בתגובות שנכתבו, חלקן תומכות וחלקן באופן טבעי מטילות ספק בקמפיין עצמו.

בבסיס הקמפיין מבקש סגל מהגולשים לשאול את עצמם מספר שאלות בסיסיות כאשר הם נתקלים בפוסטים ברשת כגון: מה המקור של הידיעה והאם הוא מוסמך? האם יכולה להיות לה כוונה נסתרת? האם העיתוי מקרי? האם הידיעה הופיעה בעיתונות? והאם שיתוף הידיעה יגביר שנאה או יקדם שיתוף פעולה? 

אריק סגל: "התשובות לשאלות הללו יגרמו לכל אחד לעצור לרגע ולשאול את עצמו מה הוא קורא עכשיו, מה המטרה של הפצת המידע הזה, האם גורם מוסמך ואחראי עומד מאחורי הידיעה או שהוא אינו יודע לזהות מי עומד מאחוריה והאם היא מופיעה במקורות אחרים מוסמכים יותר – תשובות לשאלות הללו כשלעצמן יכולות להדליק נורה אדומה. כל זאת, עוד לפני השאלה המוסרית הבסיסית שאנחנו מצפים מעצמנו והיא האם אנחנו מעוניינים להפיץ מחלוקת, האשמות או שמא אנחנו כאנשים מעדיפים לקדם דו שיח, פתרונות ושיתופי פעולה".

לדף הבית של החוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה
לאתר חברת Conntix

מתוך הקמפיין: