מחקר חדש שנערך בחוג לניהול במכללה האקדמית הדסה בשיתוף עם מד"א בדק 36 אלף מקרי פציעות בבתי הספר וגנים בישראל בין השנים 2013-2019 ומצא: קרוב ל-45% מהמקרים התרחשו בזמן הפסקות. הפסקות 10:00 ו-12:00 הן המסוכנות ביותר. כ-37% מהמקרים התרחשו במהלך "משחק". פציעת ראש הינה השכיחה ביותר - 47% מהמקרים. יום רביעי הוא היום המסוכן ביותר. רק 5.5% מהפציעות נבעו ממקרי אלימות. בנים (73.1%) נפצעים הרבה יותר מבנות.
היפגעות ילדים הינה בעיה גלובאלית המהווה גורם מוות מספר 1 בגילאי 1-19. הילדים שלנו נמצאים בין 25% ל-50% מהשעות שבהן הם ערים במסגרות החינוכיות ולפיכך, חשוב מאוד לנתח את מקרי הפגיעות שמתרחשות במסגרות החינוכיות כדי להסיק את המסקנות הנדרשות ולחשוב כיצד ניתן לצמצם את גורמי הסיכון.
אודות המחקר
מחקר חדש שנערך בחוג לניהול במכללה האקדמית הדסה בשיתוף עם מד"א בדק 36 אלף מקרי פציעות בבתי הספר וגנים בישראל בין השנים 2013-2019. המאמר שלהם התפרסם לאחרונה בכתב העת "Israel Journal of Health Policy Research". החוקרים ד"ר מיכאל חלמסקי וד"ר אנה חלמסקי מהחוג לניהול במכללה האקדמית הדסה בשיתוף עם ד"ר אלי יפה ממד"א מיפו וניתחו את המאפיינים של הפציעות.
הממצאים מלמדים כי ההפסקות הן הזמן המועד ביותר לפורענות. 44.8% מהמקרים התרחשו בזמן הפסקות. כאשר למעלה ממחצית מהפציעות בהפסקות היו בהפסקת 10:00 ו-12:00 (58%).
כ-37% מהפציעות התרחשו במהלך "משחק", 19.3% מהחלקה, 2.8% נפילה מגובה. 5.5% מהפציעות נבעו ממקרי אלימות. מנתונים שנאספו במדינות אחרות ניכר כי הנתח של הפציעות שנבעו מאלימות אינו גבוה בישראל ביחס לנתונים שנאספו במחקר שבדק את הנושא במדינות שונות, שם נתח הפציעות שהתרחשו בעקבות אלימות נע בין 3.5% ל-15%. בנים נפצעים הרבה יותר מבנות, 73.1% לעומת 26.9%.
פציעת ראש הינה הפציעה השכיחה ביותר 47% מהמקרים, אחרי פציעות בידיים 26.7% ולאחר מכן פציעות רגליים 19.7%. ככל שהילדים קטנים יותר כך פגיעות הראש שכיחות יותר. בקרב ילדי גן, 80% מהפציעות הינן פציעות ראש וקרב תלמידי תיכון רק 31.9%.
אם מנתחים את הפציעות לפי תקופות בשנה אזי שהחודשים המועדים ביותר הם החודשים שבהם אין חופשים וחגים: נובמבר, ינואר ופברואר עם ממוצע של למעלה מ-10 מקרים ליום. חשוב להדגיש שנתון זה אינו מתייחס לכמות הכוללת של המקרים אלא לממוצע היומי בימים שיש לימודים. הממצא מעלה שאלות האם הדבר קשור לתשישות מצטברת, כיוון שמדובר כאמור בחודשים שבהם אין חופשים. נתון נוסף שמחזק את החשש מאותה עייפות ותשישות מצטברת היא העובדה שימים רביעי וחמישי הם הימים המועדים ביותר.
ד"ר מיכאל חלמסקי, וד"ר אנה חלמסקי, החוג לניהול במכללה האקדמית הדסה מסבירים: "ישנה חשיבות גבוהה בלמידה של הנתונים הללו, נתוני אמת שנאספו לאורך 6 שנים ויכולים לשמש כבסיס לבחינה של גורמי הסיכון, נקודות התורפה וכמובן הצעה לפתרונות שונים שיצמצמו את מקרי הפציעות במסגרות החינוכיות בישראל".
דף הבית של החוג לניהול
כתבה על המחקר בעיתון "כל העיר"
כתבה נוספת על המחקר באתר "מאקו"