יותר ממוסד שמלמד
מערכות החינוך בישראל ובעולם הבינו כבר לפני זמן רב שמטרת החינוך הפורמלי אינה מסתכמת בהשגת תעודת בגרות בלבד. הדבר בא לידי ביטוי בצורך להקנות כלים חשובים ומעשיים לתלמידים להתמודדות עם העולם המודרני. הדוגמא הקלאסית להבהרת הנושא היא ההבדל בין היכולת לשנן לבין יכולות הבנה וחשיבה, וכאמור, העולם צועד לכיוון של האחרונות.
גם בהקשר האקדמי נכונים הם פני הדברים ואולי אף יותר. החינוך האקדמי הינו הרבה יותר מאשר אמצעי להשגת תואר. אמנם, ישנם עדיין סטודנטים שרואים כמטרה את עצם השגת התואר, אך חלק גדול מציבור הסטודנטים כבר לא מחפש אך ורק את התואר הפורמלי, אלא את הערכים המוספים שהתואר יכול להקנות לעתידו על מנת להתמודד עם השינויים של העולם הדינמי בו אנו חיים. לפיכך, עלינו כמוסדות אקדמיים מוטלת האחריות להעניק לכולם ערכים מוספים אלה.
לתפיסתי, תואר אקדמי אמור לבטא הרבה יותר מאשר למידה דיסציפלינארית של חומר. הלימודים האקדמיים צריכים להעניק לסטודנטים כלי חשיבה וכלים לרכישת ידע בעולם משתנה ומתחדש, בדגש על כלים שיאפשרו להם להתקדם ולהתפתח בשוק עבודה תחרותי ויצירתי.
מעבר לזה, המוסד האקדמי חייב להקנות לסטודנטים הבנה של החשיבות החברתית של המקצוע אותו הם לומדים. תעודת סיום תואר ואמצעי לפרנסה הם אמנם הבסיס של כל מקצוע אותו הסטודנט צריך ורוצה להשיג, אולם, עליו גם להבין באלו דרכים ואפשרויות המקצוע אותו הוא לומד, משפיע על החברה, וכיצד הוא כיחיד או כקבוצה יכול להשפיע ולשנות באופן שוטף.
המוסדות המתוקצבים חייבים לכלול את הערכים הללו במסגרת הלימודים האקדמיים ובעיניי, הם מהווים חלק בלתי נפרד מהתפקיד שלהם. לפיכך, הדבר צריך גם לבוא לידי ביטוי באופן שבו הם מתוקצבים באופן משמעותי יותר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.
חשיבותם של הערכים הללו בהחלט מוכרת על ידי המועצה להשכלה גבוהה שמעודדת את המוסדות לעסוק בהם על ידי תמריצים שונים וייחודיים. אולם, לא מדובר בתמיכה ממוסדת ועקבית שמצויה במרכיב התקציב הקבוע של כל מוסד.
לפיכך, האחריות מוטלת על המוסדות עצמם. אם מוסד חי ונשען אך ורק על התקצוב המקורי, התוצאה היא מוסד שמלמד ותו לא. בכדי לייצר את אותם ערכים של חשיבה, רכישת ידע עתידי והשפעה חברתית, נדרשים אמצעים רבים ומשאבים נוספים שהמוסדות צריכים להשיג ממקורות חיצוניים.
האחריות האקדמית והחברתית שמונחת על כתפינו כמוסדות להשכלה גבוהה גדולה. אנחנו חייבים להוציא מתחת ידינו אזרחים חושבים ומשפיעים ולא רק בוגרים בעלי תארים. כחברה, אנחנו מורכבים מאוסף של אינדיבידואלים שמשפיעים האחד על השני בין אם במכוון ובין אם לאו. אנחנו צריכים להחדיר בתוכם את המודעות לאותה השפעה, את הרצון להשפיע, את היכולת לשנות וזאת אנחנו חייבים לעשות באמצעות חינוך אקדמי בהגדרתו הרחבה, כפי שהוצגה כאן.