הרשמה אונליין
על המרכזכל מה שקורה

נשים ומדעי המחשב – הילכו שתיים בלתי אם נועידן זו לזה וזה לזו

לאחרונה התפרסמה כתבה בנושא החשוב והכאוב: 'מקומן של נשים בלימודי מדעי המחשב ובתעשיית התכנה'. כידוע לכל מי שיש לו יד ורגל בתחומים הללו, אחוז הנשים בלימודי מדעי המחשב בישראל הוא כעשרים וחמישה. הכתבות מציעות דרכים להגדיל את אחוז הנשים, תוך אימוץ שיטות שהתגלו כמוצלחות במוסדות אקדמיים בארה"ב.

על סמך ניסיוני בתחום, אני יכול לומר שחלק מהשיטות שהתגלו כמועילות בארה"ב קיימות כבר כיום בחוגים למדעי המחשב במכללות רבות בישראל: קבוצות לימוד קטנות, המתנהלות ככיתה, בה הסטודנטים מכירים היטב אלה את אלה, נעזרים אלה באלה, אל מול הלימודים הקשים מאוד, משתפים פעולה במידה רבה, וממתנים מאוד נטיות תחרותיות. למרות כל זאת, אחוז הנשים הלומדות מדעי המחשב גם במכללות בישראל אינו גבוה.

סטודנטיות במכללה. צילום: ליאור דסקל

המצב על-פיו גברים חזקים יותר בתחומים מתמטיים, בעוד נשים חזקות יותר בתחומים מילוליים, חברתיים, מוכר למדע מזה שנים. ויכוחים חריפים מתנהלים על הסיבות לכך, אולם לא על קיומו. על כן, להערכתי, ככל שמדעי המחשב יהיה תחום מתמטי יותר, כך אחוז הנשים בו ימשיך להיות נמוך. ואכן, אחת השיטות שמזכירה הכתבה ככלי להגדיל את מספר הנשים הוא 'לדלל' את לימודי מדעי המחשב 'הטהורים', על חשבון נושאים אחרים (למשל: על-ידי תכנית דו-חוגית).

תחום מדעי המחשב, כדיסציפלינה מדעית, נולד מתוך המתמטיקה, וקשור אליה גם כיום קשר עז. המועצה להשכלה גבוהה, אשר מפקחת על תכניות הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, דורשת שכל תכנית לימודים לקראת תואר במדעי המחשב תכלול כמות נכבדה של קורסים מתמטיים ברמה גבוהה.

האם דרישה זאת מוצדקת? על כך אפשר להתווכח. אין ספק שלימודי מתמטיקה עוזרים ללומד לפתח חשיבה פורמאלית שמאוד חשובה למהנדס. ברור שיש תחומים בתעשיית התכנה שמחייבים מתמטיקה ברמה גבוהה (ראיה ממוחשבת, הצפנה, למידה, ועוד). מנגד: ברוב תעשיית ההיי-טק הצורך של המתכנתים במתמטיקה אינו רב.

לצד זאת, ברור שכיום לא ניתן להכשיר בוגר במדעי המחשב בכל תחומי הידע שעשויים להיות חשובים עבורו, ועל כן יש נושאים שנלמדים, ויש כאלה שאינם נלמדים. האם אפשר להגדיל את כמות הנושאים הנלמדים שאינם מתמטיים, ולהקטין את כמות הקורסים המתמטיים במדעי המחשב, וכך להפוך אותו למאיים פחות, אטרקטיבי יותר, לנשים? מן הסתם תלוי את מי שואלים, ואיזה איבר של הפיל הקרוי תעשיית התכנה הוא ממשש.

אם ניקח דוגמה מתחום אקדמי אחר: הפסיכולוגיה, נוכל לראות בו חלוקה בין תחומים מדעיים, המצריכים הבנה מעמיקה בסטטיסטיקה, לבין תחומים פרשניים, הקרובים יותר לפילוסופיה, ומזמינים יכולות מתחום מדעי הרוח. האם אפשר גם במדעי המחשב לייצר מסלולים שכאלה, וכך להגדיל את מספר הנשים בתחום?

כאשר שואלים "מה אחוז הנשים שנבחנות ב- 5 יח"ל מתמטיקה?" בהקשר של "מה אחוז הנשים שלומדות מדעי המחשב?" הדבר מתאר ומחזק את המיתוג של מדעי המחשב כתחום מתמטי. זהו מיתוג שכיום יש לו סיבות טובות מבחינת ההכשרה. אני לא בטוח שזה חייב להיות כך. לדעתי, על מנת לפתח את מערכת ההפעלה של העתיד או את אפליקציית המסרים של הדור הבא, אינך צריך הכשרה מעמיקה במתמטיקה.

כמובן שהאקדמיה אינה יכולה לבדה לשנות את המצב מקצה לקצה. באותה מידה האחריות מוטלת על התעשייה עצמה. לתעשיית התכנה הישראלית יש שם של מקום תובעני המחייב שעות עבודה רבות. עובדה זו מרחיקה נשים מהתחום. ככל הנראה, יש מדינות בעולם בהם אנשים עובדים פחות שעות, אך יותר ביעילות. האם וכיצד אפשר לשנות גם מרכיב זה בתעשייה על מנת להפוך אותה לנגישה יותר לנשים? על כך צריכים לענות המנהלים בתעשייה.

לקריאת המאמר שפורסם בעיתון "דה-מרקר" ב-27/7/17