ד"ר צחי מילגרום, סגן נשיא המכללה מסביר כי הטענה המרכזית של המרכז הארצי לבחינות והערכה היא שהציון בבחינה הפסיכומטרית מנבא הצלחה בתואר הראשון, ובעיקר בשנה א'. לתפיסת המרכז, ציון הפסיכומטרי בצירוף הבגרות מאפשרים יכולת ניבוי טובה יותר מכל משתנה אחר שנבדק: "התפיסה של המרכז נכונה, אך יש איתה בעיה מרכזית אחת והיא שכל הנתונים מבוססים רק על אוניברסיטאות. כלומר, אם כיום כ-60% מהסטודנטים לתואר ראשון לומדים במכללות, אין שום מחקר שבדק את יכולת הניבוי של הפסיכומטרי להצלחה במכללות. בהרבה מכללות, ובמכללה האקדמית הדסה כדוגמה, יש השקעה עצומה בליווי הסטודנטים במהלך לימודי התואר הראשון בכלל, ושנה א' בפרט. לכן, הפסיכומטרי יכול לנבא הצלחה של מי שלמד באופן עצמי כמקובל באוניברסיטה, אך אי אפשר להשליך את זה על מי שלמד בסביבה תומכת כמו במכללה".

ד"ר מילגרום מוסיף: "יש דרכים חלופיות להעריך את הפוטנציאל של המועמדים, במיוחד כשמדובר באוכלוסיות שאינן מצליחות באופן מסורתי בבחינה הפסיכומטרית. ישנם מבדקים שפותחו במכון פויירשטיין לדוגמא, והוכיחו את עצמם כבעלי כושר ניבוי גבוה להצלחה בתוכניות יוקרתיות ומבוקשות באוניברסיטאות. לדעתי, יש לתת לכל מוסד אקדמי את החופש להחליט באופן בלעדי מהם הקריטריונים לקבלת מועמדים, ואיזה שימוש הוא עושה בממצאי בחינות הקבלה למיניהן. המל"ג התחייבה שהוועדות הפועלות מטעמה לא ידרשו יותר ממוסדות לקבוע ציון סף בבחינה הפסיכומטרית לתוכניות שונות, כולל תכניות בשלב האישור ויש לוודא שאכן זו המציאות בשטח".

לכתבה המלאה שפורסמה בעיתון "מצב הרוח"

סטודנטים בספריית המכללה