הרשמה אונליין
על המרכזכל מה שקורה

האם הסטודנט הוא לקוח?

כאנשי אקדמיה אנו נאלצים להתמודד לעיתים עם ההנחה הרווחת יותר ויותר, שההשכלה הגבוהה היא ענף שירות. המסקנה הנגזרת מהנחה זו, היא שאופי היחסים בין המוסדות האקדמיים לסטודנטים הינו כשל נותני שירות מול לקוחות, ועל המוסדות לעמוד בציפיות ובצרכים של לקוחותיהם, הסטודנטים.

ריבוי המוסדות האקדמיים בישראל, במיוחד במהלך שני העשורים האחרונים הוא אחת הסיבות העיקריות להתפתחותה של תפיסה זו. המוסדות האיצו תהליכי שיווק ומכירה במסגרת התחרות הגדולה וכפועל יוצא השתנתה במידה מסוימת התפיסה של הסטודנטים כלפי המוסדות והם החלו לראות בעצמם כלקוחות שיש להם הרבה יותר דרישות מחובות.

התשובה לשאלה האם יש להתייחס לסטודנטים כאל לקוחות היא מורכבת ואינה חד מימדית. לא מדובר ביחסי לקוח-נותן שירות על בסיס כלכלי. כלומר, העובדה שהסטודנט משלם עבור הלימודים האקדמיים אינה מקנה לו באופן ישיר תואר. הסטודנט משלם כדי לקבל את ההזדמנות ואת כל הכלים החינוכיים, האקדמיים והמקצועיים כדי להגיע לנקודת הסיום שתזכה אותו בתואר אקדמי. לא מדובר במאמץ חד צדדי של צד אחד שמקנה תואר אקדמי לצד השני, אלא במאמץ הדדי של המוסד האקדמי והסטודנט, מאמץ שדורש השקעה ומחויבות משניהם כדי להצליח במשימה.

ייעוץ למועמדים במכללה

ליחסים הללו שבין המוסד האקדמי לסטודנט יש להביט כאל שותפות, במובן שאנחנו כמוסד אקדמי מתחייבים בפני הסטודנט לתנאים מסוימים, לאיכות הוראה, ליחס אישי, לכלים אקדמיים שיאפשרו לו ללמוד ולהצליח, ולהיבטים רבים אחרים שהוא בהחלט יכול וצריך לדרוש ולא בשל העובדה שהוא שילם, אלא מכיוון שהוא בחר בנו על פני מוסדות אחרים.

חשוב להדגיש כי האחריות והמחויבות חלה על הסטודנט באותה מידה שהיא חלה על המוסד האקדמי. חלה עליו המחויבות לנכוח בהרצאות, לבצע את המטלות האקדמיות, להתייחס ברצינות ללימודים ולנסות להפיק את המקסימום מהכלים שהמוסד מעמיד לרשותו. כך ביחד יוכלו שני הצדדים לצאת נשכרים מהקשר החשוב כל כך לעתידו של הסטודנט ולעתידה של מדינת ישראל.

מוסד אקדמי יחטא לתפקידו אם הוא ינסה לרצות את הסטודנטים כשם שחברה עסקית מנסה לרצות לקוח, ומנגד, גם הסטודנט עצמו ייצא נפסד, כיוון שהחשיבות של תעודת סיום תואר אקדמי אינה מצויה אך ורק בתוצאה הסופית, אלא גם בדרך שהסטודנט עשה, בכלים שהוא רכש ובערכים השונים שהוא ספג במהלך הלימודים לקראת התואר, חברתיים, אישיים ובעיקר מקצועיים השכלתיים.

לסיכום, אסור להיגרר אחרי התפיסה של סטודנטים רבים, ואולי גם של מוסדות אקדמיים מסוימים, על פיה המערכת האקדמית היא מערכת יחסים של ספק שירות מול לקוח. אין מדובר ביחסים חד צדדיים שבהם הלקוח מקבל מוצר ומחליט האם הוא מרוצה ממנו או לא. מדובר בשותפות, המבוססת על מחויבות ערכית הדדית, ולשני הצדדים יש חלק פעיל ומעשי בהצלחתה.

לקריאת המאמר שפורסם בעיתון "דה-מרקר" ב-21.2.17